Näringsämnen - Kolhydrater

Kolhydrater är en av de tre energibärarna i maten, de andra två är fett och protein. 1 g kolhydrater eller 1 g protein innehåller 17 kJ (4 kcal), 1 g fett innehåller 37 kJ (9 kcal).

Mat som innehåller socker, mjöl och stärkelse har fler kolhydrater. Som exempel på långsamma kolhydrater anges ofta pasta, ris, potatis, rotfrukter, bönor, linser samt grovt bröd. Snabba kolhydrater finns i matvaror med socker, till exempel i godis, läsk, kakor och vitt bröd.

Kolhydrater förbränns lätt av kroppen och det går åt mindre syre än vid fettförbränning. Man brukar dela upp kolhydraterna i enkla och sammansatta (se ovan). Man kan även dela in dem i snabba och långsamma, beroende på hur snabbt de bryts ner i matspjälkningen. Generellt sett är de komplexa kolhydraterna långsammare. Snabba kolhydrater som till exempel vanligt strösocker (sackaros) spjälkas snabbt till monosackarider som diffunderar ut i blodet som glukos och upp till levern. När blodsockerhalten höjs snabbt så ökar insulinpåslaget kraftigt vilket leder till att man snart blir hungrig igen. Långsamma kolhydrater innehåller en större andel stärkelse vilken omsätts förhållandevis långsamt då det måste spjälkas mer. Andra faktorer som påverkar hur snabbt kolhydraterna tas upp är matens beredningsform och vilken annan föda som ingår i måltiden. Glykemiskt index är ett mått på hur snabbt kolhydrater upptas av kroppen.

(Källa: Wikipedia)